2012. június 20. / Tünde

A blogunk egy éves szülinapját az olasz Garda-tónál, egy szervezett gasztrotúrán ünnepeltük. Mindössze 3-4 napunk volt arra, hogy bejárjuk a Garda-tó környékének gasztronómiai csodáit (ugyanis az 5 napos kirándulásból közel 2 napot elvitt a buszos utazás), ezért nagyon hatékonynak kellett lennünk. A profi szervezésnek köszönhetően viszont sikerült kihozni belőle a maximumot, és fantasztikus gasztroélményekben volt részünk, melyben Kertész Mirjam és Segal Viktor voltak a segítségünkre.

Kóstolással egybekötött látogatáson vettünk részt művészi pezsgőgyártónál, bioborászatban, olívatermelőnél, parmezánkészítőnél, sonkaüzemben és könnyfakasztó szalámigyártónál, illetve egy méltán világhírű modenai balzsamecet gyártóhoz is bejutottunk. Jártunk Maranellóban a Ferrari Múzeumban, ahol néhányan egy zsír új Ferrari Californiát is meghajthattak. Ha már ott voltunk beugrottunk egy ferraris étterembe is. Ezeken túl megismerkedtünk néhány festői kisvárossal a Garda-tó partján, a tavon pedig speedboatoztunk egyet. Buszoztunk kalandos hegyi szerpentineken, az egyik végén megkóstoltunk egy tradicionális specialitást, a spiedot. Voltunk a helyi piacon és abba is bepillantottunk, hogyan mulatnak az olaszok. Főzőcskéztünk Viktorral és természetesen a közeli Michelin-csillagos éttermet sem hagytuk ki.

Mindezért hála Ferinek, aki karácsonykor meglepett egy főzőtanfolyammal, aminek eredményeképpen Segal Viktorral főzőcskézhettem, aki ezután volt olyan kedves, hogy elküldte a Garda gasztrotúra esemény meghívóját a facebookon. Így szereztünk tudomást a Kertész Mirjam által szervezett, olasz gasztronómiai kalandozás lehetőségéről: „Egy 4 napos gasztronómiai kalandozást szervezünk Olaszországba Segal Viktorral, mely alatt borászatot, pezsgőgyárat, parmezán és pármai, illetve balzsamecet előállítót látogatunk meg. Lesz alkalmunk egy olívaolaj termelőt és egy szalámigyártót is megtekinteni. Érdekes szakmai barangolással egybe kötött kóstolókkal. Részletes programról és részvételi díjról nálam lehet érdeklődni.” Azonnal érdeklődtem is, gondolván, az még nem jár semmiféle kötelezettséggel. Hát járt! Amint megláttam a fotókkal illusztrált meghívót, részletes programtervet, tudtam, hogy erről nem maradhatunk le! Már csak azt kellett kitalálnom, Ferit hogy beszéljem rá a dologra. Biztos voltam benne, hogy nem lesz egyszerű, mert soha nem vettünk még részt szervezett kiránduláson (ha tehetjük, messzire kerüljük az embereket, amikor elutazunk :)), főleg nem buszoson (mert a kényelemért és a hatékonyságért is odavagyunk), ezért további infókat gyűjtöttem. Megtudtam, hogy az ára 890 EUR/fő, ami mindent tartalmaz (utazás, szállás, étkezések, italok, kóstolók, programok, tolmácsolás stb.), és hogy nem leszünk sokan, tizen-egynéhány emberre számítanak. Utánanéztem az interneten a helyeknek, amiket látogatni fogunk. Megnéztem a szállást, a környéket és annyi infót beszereztem, amennyit csak tudtam. Az alapos döntés-előkészítést követően elővettem a hosszú évek során fejlesztgetett tárgyalástechnikámat és célba vettem az uramat. Legnagyobb meglepetésemre, nem kellett túl sokáig győzködnöm! Valószínűleg Viktor személye és az izgalmas programok győzték meg. Feri is nagyra tartja Viktor munkásságát és rengeteget olvas az ételek alapanyagainak előállításáról is, nagyon érdekli az ilyesmi. Valószínűleg az is sokat nyomott a latban, hogy látta rajtam, hogy mennyire szeretnék menni. :) Nyert ügyem volt tehát, készülődhettem is a túrára.

Indulás előtt ruhaválogatás, bevásárlás, szendvicsgyártás, összepakolás. Éjfél körül már ágyba is kerültünk, ami azt jelentette, hogy alig 4 órát aludtunk, mert 6-kor volt a találkozó Budaörsön, a szervező, Kertész Mirjam cégénél, a konyhatechnológiával és belsőépítészettel foglalkozó Coninvest Kft. irodájánál. A gyors bemutatkozás és a finom kávék elfogyasztását követően bekerültek a bőröndjeink a buszba és elfoglaltuk a helyünket. Kb. 900 km-t kellett megtennünk, úgyhogy bőven volt időnk pihenni a buszon. Beszélgettünk, ismerkedtünk, néha meg-megálltunk, majd közel 11 óra elteltével érkeztünk meg a Garda-tó partjára, Salóba.

2012-06-21 11-15-28 572

Mirjam már ott várt minket a férje szállodájában, a Hotel Terrazzóban, a welcome drinkekkel.

FILE962

Ilyen hosszú utazás után igazán jól esett az olaszok hűsítő fröccse, az Aperol Spritz: Aperol likőrből, proseccóból és szénsavas vízből készülő koktél, jéggel és narancskarikával szervírozva.

IMG 20120620 170416

Palackozott formában is elérhető, de mi frissen készített koktélokkal koccinthattunk.

Elfoglaltuk a szobáinkat (amelyek nem voltak nagyok, de tiszták és a célnak pont megfelelőek),

IMG 20120620 171842

és még egy gyors zuhanyzásra is maradt időnk…

IMG 20120620 171911

…mielőtt elindultunk a túránk első állomására, a La Pertica Raffa di Puegnago bioborászatba.

A szállodától csak 7 km-re buszoztunk, de egy csöppet sem bántuk, hogy nem kellett túl sokat utazni érte – abból jutott már aznapra elég. A laza, ismerkedős program igazán jól esett mindannyiunknak.

IMG 5136

Festői tájra érkeztünk – gyönyörű zöld pázsit, buja fák-bokrok, háttérben a Garda-tavat körülvevő hegyvidék… lenyűgöző volt!

FILE513

A Garda-tó nyugati, Valtenesi lejtőjén található ingatlan ismert történetének kezdete 1853-ra datálható, de az épület még ennél is korábban épült.

FILE485

A jelenlegi tulajdonosok 1978-ban vásárolták meg a területet és a történelmi szépségét megőrizve szépítgették, renoválták a borászatot. Az autentikus épület modern kori fejlesztésének eredményeképpen csodás építészeti megoldások láthatók. Már a kaputól az épületig vezető út magával ragadott minket – nagyon értékes lehetett egyébként, ugyanis nem hajthattunk be a busszal (amit csöppet sem bántunk ennyi zötykölődés után), nehogy megsüllyedjen.

A kövekből kirakott belső udvar is az olaszok kiváló ízlését tükrözte.

DSC 0114

Mindenkinek nagyon tetszett a ház egyik falát kívülről és belülről is díszítő fahasábok.

DSC 0079

Olyan hatást keltenek, mintha nem lenne fal, hanem csupán ezek a farakások tartanák az épületet.

2012-06-20 18-26-44 907

Miután kigyönyörködtük magunkat, az állatorvosból bioborásszá „avanzsált” házigazdánk, Andrea Salvetti, lelkesen vezetett minket körbe. Először megmutatta a szőlőket, azon belül az 1984-es telepítésű Chardonnay tőkéket.

2012-06-20 18-19-15 398

A telepítés francia módszerrel történt (azaz sűrűn ültették a tőkéket), ami azért különleges, mert az olaszok és a franciák között köztudottan nagy a verseny, nem igazán ismerik el egymás munkásságát. Andrea viszont – fehér hollóként – nagyra becsüli a francia borokat (bár nekünk megsúgta, hogy a Szepsy borait még azoknál is jobbnak véli, importálta őket is egy időben), ezért több ízben is ellátogatott hozzájuk tanulmányútra. Az ott szerzett ismereteket felhasználva, hosszú évek során fejlesztette ki a jelenlegi módszertanát.

IMG 5106

A termelés 100%-ban minősített, biodinamikus! A borelőállítás teljes folyamatára jellemző, hogy nem alkalmaznak szintetikus anyagokat. Trágyát egyáltalán nem használnak, ezzel is ösztönözve a tőkéket, hogy gyökereikkel minél mélyebbre kússzanak le a táplálékért. Így sokkal természetesebb a szőlő fejlődése, ami által a bor is finomabb és tisztább lesz. A peronoszpóra ellen rézgálicot használnak, de csak minimálisat – 7 gramm/hektár, vízzel dúsítják, 4-5-ször permeteznek vele egy évben. A biodinamika jegyében már dolgoznak a réz kiküszöbölésén és homeopatikus szerekkel próbálkoznak.

Jól jellemzi Andrea hozzáállását a 2002-ben rájuk zúduló óriási jégeső esete. Hatalmas károk keletkeztek, az egész termés elpusztult a viharban, így abban az évben egyáltalán nem tudtak bort előállítani. Nem estek kétségbe és megtettek mindent, hogy a tőkék minél hamarabb meggyógyuljanak. Ezért a szőlőtőkéket ért károkat hintőporral gyógyították, nem kis meglepetést keltve ezzel a környező borászokban. Andreáéknak lett igazuk, nagyon rövid idő alatt regenerálódott az állomány. Azóta is nagyon hálásak a tőkék.

40 ezer palack az éves átlagtermelésük! Mindez úgy, hogy szigorúan szabályozzák a hozamot, mindössze 1 kg szőlőt teremhet egy tőke. A borelőállítás teljes folyamatát minimális, 2-3 fős állandó csapattal viszik véghez.

FILE497

Hatalmas fémtartályokban és nagyon gondos odafigyeléssel készülnek a különböző típusú borok.

IMG 5108

Ezután maximum 30 hónapig barrikolják őket – tölgyfahordóba töltik, így az érlelés közben a fából kellemes íz- és illatanyagok oldódnak fel, növelve ezzel a borok sokszínűségét.

FILE500

Miután minden számunkra befogadhatót megtudtunk a szőlőkről, a bor előállításáról, következhetett a kóstoló.

Egy fehéret és 3 vörösbort tesztelhettünk.

IMG 5132

Mindegyik nagyon finom volt.

IMG 5124

Nekünk a 2005-ös Zalte Garda Cabernet, a 2007-es Garda Classico Rosso és a 2011-es Garda Classico Groppello ízlett leginkább, ezekből hoztunk is haza (tizen-egynehány euróba került egy üveg).

A minőséget garantálja, hogy Andrea 7 éven keresztül nyerte meg a Gambero Rossót, a legnívósabb olasz borászati díjat, melyen a pincészet bioborainak nem csupán a biodinamikusan termelt borok között kellett megmérettetniük magukat. Ez azért nem semmi!

A borok mellé finom, olasz péksütiket és igazi parmezánt is majszolgathattunk – nem kis örömünkre, ugyanis már nagyon éhesek voltunk.

DSC 0101

Sőt, Andrea megkínált minket az apósa által készített szalámival is, amit képtelenség volt az asztalon hagyni (én nem kóstoltam – továbbra sem merem bevállalni azt a húst, amit nem látok egyben…, de a többiek véleményét hiteles forrásnak ítéltem meg).

IMG 5122

További képek a bioborászatról:

Ennyi finomság után újra buszba szálltunk és irány a szálloda, ahol Mirjam férje, Francesco már nagy erőkkel készítette a vacsoránkat.

FILE1177

Hagyományos olasz ételekkel készült. Előételnek klasszikus négyzetes spagettit kaptunk koktélparadicsommal, bazsalikommal és parmezánnal.

IMG 5139

Semmiképpen sem előétel adag volt, de én azért elfogyasztottam mind egy szálig. Nagyon finom volt, az egyszerűsége ellenére.

A következő előétel az egyik kedvencem, a gorgonzolás gnocchi volt. Olyan boldogsággal töltene el, ha legalább a pincérek jól ejtenék a nevét Magyarországon – „NYOKKI” a kiejtése! Ilyen egyszerű. Nem nyoccsi vagy gnoccsi… Amikor elkezdtem olaszt tanulni, az első órán megkérdeztem – a Lamborghini után közvetlenül (amelyben nincs „dzs”!) –, hogy miként ejtik, mert ezer módon hallottam már. Olyan gyönyörű nyelv az olasz! Imádom hallgatni az élő olasz beszédet – dinamikus, dallamos az olaszok gesztikulációs művészetéről nem is beszélve. Mi piace!

IMG 5141

Mikor megláttam, hogy ő érkezik, izgatottan vártam, hogy én is megkapjam az adagomat – egy-két tányéronként érkeztek az asztalhoz az ételek, nem egy kapkodó idegbeteg nép az olasz. ;). Égtem a vágytól, hogy megkóstoljam az abszolút autentikus „burgonyanudlimat”. Nálunk ezt nagyon el tudják ám rontani, meg lehet akár fulladni is tőle! Ez viszont isteni volt! Megint betakarítottam a tányérom teljes tartalmát.

És még csak most következett a főétel, a Vitel tonne, azaz tonhalmajonézes borjúbélszín.

IMG 5142

Francesco ezt kissé újragondolta – bár, mint kiderül kicsit a kényszer szülte a kreativitást, ugyanis annyira finom lett a majonéz, hogy nem bírták abbahagyni a kóstolgatását. :) De a séf nem esett kétségbe, hanem újított. Nem leöntötte a tonhalmajonézzel a borjúbélszínt, hanem „alácsíkozott” vele. Így nem volt annyira erőteljes a majonézes tonhal, de én ezt nem is bántam, nagyon tele voltam már. A bélszín éppenhogy csak érte a serpenyőt, szinte nyers volt – ami nem tett rosszat a húsnak.

Levezetésként pedig a Coninvest Food & Design győztes pályázójának, Benesch Antalnak – aki egy hónapig lesi az olaszok fortélyait a Hotel Terrazzo konyhájában – a desszertkreációját fogyaszthattuk el.

IMG 5143

Egy nagy talpas vörösboros pohárban tálalta az eperesszenciát bazsalikomos fagyival. Nagyon beletalált az ízlésembe. Az eperesszencia isteni volt, a fagyi bazsalikommal pedig szintén nagyon telitalálat. Már én is többször elhatároztam, hogy készítek otthon valami hasonlót, de ilyen szépet biztosan nem fogok tudni.

A vacsoráról készült további képeket itt tekinthetitek meg:

A fejedelmi vacsora után néhányan úgy döntöttünk, hogy fáradtság ide vagy oda, kizárt, hogy most azonnal nyugovóra térjünk. Elindultunk hát a városba, felfedezni a tóparti izgalmakat… na és a Mirjam által ajánlott helyi kézműves fagyit. Mert igen, volt köztünk bőven vállalkozó szellemű, aki még ez után a menüsor után képes volt becuppantani néhány gombóc fagyit. Ferimmel mi már csak néztük és pihegtünk – tudtuk, hogy lesz még néhány esténk, amikor pótolhatjuk az egyébként kihagyhatatlan élményt. Na de erről essék szó majd a továbbiakban. Hamarosan folytatjuk!

online póker

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.